Tuesday, May 1, 2012

Korang tau maksud sebenar CINTA?


Assalamualaikum sahabat sekalian.  Aku kini ada hobi baru iaitu baca buku.  Some people might say "apa da baca buku, cuba rilex kan otak tu sket. asyik nak membaca je". Tahukah anda bahawa pabila kita banyak membaca, ianya akan menguatkan daya ingatan kita. Fakta dari Dr. Muhaya sendiri. So tak rugi kalau membaca.  Nukilan yang paling aku sukai ialah HILAL ASYRAF. Sangat best ok. u guys shud try.  Dan di sini, aku ingin berkongsi mengenai forum yang panel nya terdiri dari penulis hebat itu tadi yang bertajuk
"AKU CINTA KAMU KERANA ALLAH"

Pandangan HA(short name for Hilal Asyraf) tentang cinta ialah aku ingin bersama kamu di syurga.
Jika kita sebut "I LOVE U" pada seseorang tapi kita tak membawa dia ke jalan syurga Allah, adakah itu cinta sebenarnya?cinta xsemesti dgn kata2 manis dan hadiah, xharapkan benefit apa2 dari dia.  ianya hanya nak dapatkan redha dari Allah. Cinta boleh di apply pada semua..xsemesti pada kekasih sahaja ok.

MACAMANE NAK APPLY?

Mula2 kita kene capai hubungan dengan Allah dulu.  Kata pon "aku cinta kamu kerana Allah".  So, kalau dah lama tinggalkan suruhanNya, macamane pula kita boleh senang2 lafazkan cinta suci kerana Allah tu dekat kawan kita, mak ayah kita, husband to be, wife to be kita kan?

Sebenarnya, hubungan ini indah dengan kerana adanya pengorbanan.  Bila nak korbankan sesuatu, kita kene ade benda yang nak dikorbankan dan kene ade kekuatan untuk mengorbankan(*jangan pening pula..hehe)
Contoh, nak tunjuk kita sayang kawan kita kerana Allah, kita sanggop korban telingan kita dari perli, kutukan kawan kita bila kita tegur dia tak tutup aurat.

Mungkin kita akan berhadapan dengan kawan kita yang sudah jauh dari Allah, dan juga dia tak bersama kita dalam menuju jalan syurga Allah, dan kadang2 kita sahaja yang sayang pada dia,dia tak sayang kita. sebab itu kita perlukan kekuatan.Namun kita xkan mudah jatuh jika kita dah faham apa maksud
"Ukhuwah Fillah".

TANGGAPAN SAYANG MENGIKUT TRADISI SEKARANG


Ibu bapa yang dah hantar anak ke sekolah agama beranggapan mereka telah sayang anak mereka  dengan berikan didikan agama pada mereka sedangkan dirumah mereka tak terapkan nilai2 islam. Hanya melepaskan tanggungjawab kepada guru sekolah dalam didikan agama. Kalau nak ajar solat suruh ustaz,ustazah ajarkan.  bukan kah solat tu wajib?Ibu bapa xboleh nak ajarkan?Dan itu dipanggil sayang?

Kita belanja kawan kita makan tapi kita tak kejut kawan kita solat subuh takot kawan kita marah..itu dipanggil sayang?itu dipanggil i love u frend, you are my best frend ever?elok sangatlah tu  =,=


TAKDE ISTILAH AKU TAK SUKA KAU KERANA ALLAH

Ingat istilah di atas! Yang ada hanya "Aku benci dan tak suka perangai kau kerana Allah".Bencikan jahiliyahnya,bukan peribadinya.Contoh, kau tau si M tu jahat gila suka mainkan perempuan. Bukan hensem mane pon. Hidung pon kembang. Teeet...X sama sekali


Sekian ilmu dari pengetahuan yang aku dapat untuk perkongsian bersama. 
*Tegur aku jika ada salah silap =)

No comments:

Post a Comment